Zondag 4 juni 2023, morgendienst – Leesdienst 

Tekst: Handelingen 5: 1 – 3, 11

En een zeker man, met name Ananias, met Saffira, zijn vrouw, verkocht een have en ontrok van de prijs, ook met medeweten zijner vrouw; en bracht een zeker deel en legde dat aan de voeten der apostelen. En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij de Heilige Geest liegen zoudt en ontrekken van de prijs des lands?
En er kwam grote vreze over de gehele gemeente en over allen die het hoorden.

Thema: Ananias en Saffira

  1. Door hoogmoed gedreven
  2. Door de Heere ontmaskerd
  3. Door het oordeel getroffen

Liturgie

  • Psalm 111: 1, 5
  • Psalm 119: 3
  • Lezen: Handelingen 5: 1 – 11
  • Psalm 52: 1, 2, 4
  • Psalm 139: 1, 14
  • Psalm 26: 2

Citaat

“Wat roept deze geschiedenis ons toch op tot zelfonderzoek. Het staat immers niet voor niets in de Bijbel. Wat is het hart van een mens toch arglistig en bedrieglijk. Waaruit bestaat onze godsdienst? Waar komt ze uit voort? Uit de liefde tot God of uit de liefde tot onszelf? Spreken we over schuld en verdorvenheid omdat we daar werkelijk onder gebukt gaan of doen we dat om onszelf vroom voor te doen tegenover de mensen? We kunnen de mensen nog wel bedriegen maar de Heere laat Zichzelf niet bedriegen. Daar komen Ananias en Saffira achter. De Heere gaat de apostel Petrus verlichten door Zijn Geest zodat hij de boze daad van deze mensen doorziet.”
“En er kwam een grote vreze over de gehele gemeente en over allen die dit hoorden’. Een grote vreze staat er. Dus ze waren niet zomaar een beetje geschrokken, maar ze waren bezet met een grote vreze. Waar zal die vreze nu over gegaan zijn? Wel, die vreze is gegaan over zichzelf. Die mensen hebben niet laag neergekeken op Ananias en Saffira, maar het is tot verwondering geworden dat zij daar niet dood ter aarde nederlagen. Want er is immers een volk op aarde die inleven dat ze zo’n bedrieglijk hart hebben. Wanneer de Heere het niet verhoedt, dan zijn ze in staat zichzelf en anderen te bedriegen. Dan worden ze bang voor zichzelf.
Wanneer wij nu deze geschiedenis horen, komt er dan ook een grote vreze over ons? Dat was wel zo bij allen die dat hoorden. Dat zijn mensen, die zuchten aan de Troon der genade: ‘Heere maak me toch waar en houdt mij toch waar.’ Maar voor zulken mag toch gelden wat de spreukendichter eens heeft gezegd; ‘Welgelukzalig is de mens die geduriglijk vreest.’ ”
Ds. P Melis (1949-2017)

Om na te lezen

Om over na te praten

Eerste gedachte: Door hoogmoed gedreven.

  1. Ananias en Saffira hadden expres gelogen, met voorbedachten rade. En ze zijn door de Heere gestraft, heel zwaar; met de doodstraf. Is dat niet abnormaal? Wij hebben ook weleens gelogen, we leven nog. Kunt u/jij terugvertellen wat de reden is dat Ananias en Saffira zo gestraft werden door de Heere?
  2. Er is een gezegde: Waar de Heere Zijn kerk bouwt, bouwt satan zijn kapel. In de eerste christengemeente komt de aanval van binnenuit. Waarom is dat zo bedreigend en gevaarlijk voor de gemeente?
  3.  Wat is in deze geschiedenis een waarschuwing voor ons? Wat zegt Jeremia 17: 9 – 10 over ons hart?
  4. Het hart vervuld met de Heilige Geest (Handelingen 2: 2) of het hart vervuld met satan (Handelingen 5: 3) Wat een levensgroot verschil. Wat was het verschil tussen Barnabas en Ananias en Saffira in het brengen van de gaven?

Tweede gedachte: Door de Heere ontmaskerd

  1. De Heere doorgrondt het hart van Ananias en Saffira. Het waren aan de buitenkant voorbeeldige kerkmensen. Ze leken goede werken te doen, maar zo was het niet. Wanneer zijn het wel goede werken volgens HC 33?
  2. Leg eens uit dat de zonde een hellend vlak is. Hoe zien we dat in deze geschiedenis? Zijn Ananias en Saffira uit zwakheid gevallen in de zonde?
  3. Petrus noemt de zonde van Ananias liegen. Ze logen tegen God. In hoeverre is dit de zonde tegen de Heilige Geest? Zie: https://leespreken.nl/zonde-tegen-de-heilige-geest/

Derde gedachte: Door het oordeel getroffen

  1. Ananias en Saffira verzoeken de Geest des Heeren, ze beledigen Hem. Waarom was dat zo erg? Hoe blijkt dat uit Petrus woorden? (2x)
  2. Ananias en Saffira hadden geen indruk van de heiligheid van God en dat God ook aanwezig is in de gemeentesamenkomst. Houden wij hier ook rekening mee in de     kerk, onder het zingen, in het bidden, bij het luisteren? 
  3. En er kwam een grote vreze over de gehele gemeente en over allen die dit hoorden” Het was niet alleen een natuurlijke vrees, zoals bij een tragisch ongeluk. Hun harten werden bewogen. Wat was daar de reden van?
  4. Deze geschiedenis staat niet in de Bijbel om ons wanhopig te maken, maar wel om ons eerlijk te maken voor God. ‘Mijn ziel doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God.’ Vertrouw ik met mijn hele hart op Christus alleen? Is het me te doen om de eer van God en niet mijn eigen eer en aanzien?

Voor de kinderen

  1. Verkoop jij weleens iets voor een goed doel? Mooie kaarten die je zelf gemaakt hebt bijvoorbeeld? Het geld is voor de zending bestemd. Veel mensen kopen je kaarten. Er komt veel geld binnen. Je denkt bij jezelf: Ik geef niet ál het geld weg, ik houd iets voor mezelf. Niemand weet dat ik wat achterhoud. Niemand…?
  2. In de tijd van de eerste christengemeente werd het geld/gaven aan de apostelen gegeven. Hoe is dat nu, in onze tijd?
  3. Kun je vertellen wat de taak van de diakenen inhoudt? Waarom is het zo belangrijk dat er binnen de gemeente omgezien wordt naar elkaar? Hoe kun jij dat doen?
  4. Kun je vertellen wat het verschil was tussen Barnabas en Ananias en Saffira in het geven? God straft niet altijd direct, Hij geeft ons nog de tijd om onze zonde te belijden. Dat mag je niet uitstellen! “Wie zijn zonde belijdt en laat, zal barmhartigheid verkijgen.”

Deze week

April 2024

zondag 21 april

10:00 – 11:30
ds. W. Harinck - Heilig Avondmaal
18:30 – 20:00
ds. W. Harinck - Reguliere dienst