Zondag 28 april 2024, morgendienst – Leesdienst

Tekst: Galaten 2: 11 – 21

En toen Petrus te Antiochíë gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was. Want eer sommigen van Jakobus gekomen waren, at hij mede met de heidenen; maar toen zij gekomen waren, onttrok hij zich en scheidde zichzelven af, vrezende degenen die uit de besnijdenis waren. En ook de andere Joden veinsden met hem; alzo dat ook Bárnabas medeafgetrokken werd door hun veinzing. Maar als ik zag dat zij niet recht wandelden naar de waarheid des Evangelies, zeide ik tot Petrus in aller tegenwoordigheid: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidense wijze leeft, en niet naar Joodse wijze, waarom noodzaakt gij de heidenen naar de Joodse wijze te leven? Wij zijn van nature Joden, en niet zondaars uit de heidenen; Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden. Maar indien wij, die in Christus zoeken gerechtvaardigd te worden, ook zelven zondaars bevonden worden, is dan Christus een dienaar der zonde? Dat zij verre. Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, datzelve wederom opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder. Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft. Ik doe de genade Gods niet teniet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven.

Thema: Het paasleven van de christen

  1. Gekruisigd met Christus
  2. Levend door Christus
  3. Verwonderd over Christus

Liturgie

  • Psalm 84: 1
  • 10 geboden: 9
  • Lezen: Galaten 2: 11 – 21
  • Psalm 65: 1, 2, 3
  • Psalm 59: 10
  • Psalm 18: 8, 15 (aan de uitgang extra collecte voor de Jan de Bakkerschool)

Aan het einde van de dienst zingen we na de zegenbede het Wilhelmus, het 1e en 6e couplet.

Citaat

Wie met Christus gekruisigd is heeft geen groter kruis dan de aanklevende verdorvenheid. Wie met Christus is gekruisigd, die is in alle opzichten gekruisigd. Zijn verstand, dat eerder zo eigenzinnig was, is gekruisigd. Het hoofd, dat van wijsheid gezwollen was, is verbroken. Zijn hartstochten en ongetoomde driften zijn gekruisigd. Kruisigen moeten wij zelfs onze beminde en meest aanklevende zonde. De Joden spijkerden de Heere Christus aan het kruis. Zo moeten de gelovigen zich aan het kruis van Christus nagelen. Dat is: zij moeten Christus’ kruis en smartelijk lijden op hun hart drukken en zeggen: ziedaar mijn ziel, daar hangt uw Zaligmaker aan het hout om uwentwil. Ziedaar uw zonden, die Hem doornageld hebben. Wij moeten zeggen: „Heere, ik moet gekruisigd worden en ik kan mijzelf niet kruisigen. Indien Gij wilt, Gij kunt het doen. Kruisig en dood dan mijn oude mens”.
Florentius Costerus

Erbij lezen

  • Romeinen 6: 1 – 10
  • Johannes 15: 1 – 8

Vragen voor de kinderen

  1. Als we zonde doen hebben we straf verdiend. Wie zei: laat Mij die straf maar dragen?
  2. Heb je de Heere Jezus al lief? Als je Hem al liefhebt, waarom? Als je Hem nog niet liefhebt, hoe kan het zo worden dat je Hem lief krijgt?
  3. Als we de Heere liefhebben, vinden we de zonde erg. Wat moet je doen als je zonde hebt gedaan? Wat moet je doen om zonde te voorkomen?

In de preek hoor je ook over het laken met reine en onreine dieren (Hand. 10). Er is een kleurplaat over.

Gespreksvragen

  1. Paulus is met Christus gekruist. Probeer in eigen woorden weer te geven wat Paulus bedoelt. En bedenk of u, of jij ook al met Christus gekruist bent.
  2. Paulus zegt ook: ‘ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij.’  De eerste ik leeft, de tweede ik leeft niet meer. Wat bedoelt hij met het eerste ‘ik’? Wat bedoelt hij met het tweede ‘ik’? Leeft die tweede ik echt helemaal niet meer?
  3. Leeft Christus in u, in jou? Waardoor is dat zo volgens de tekst? Als hij nog niet in u, in jou leeft, wat dan te doen?
  4. Paulus zegt dat de Zoon van God Zich voor hem heeft overgegeven. Hij heeft Zich gegeven, maar ook overgegeven. Wat is overgeven meer of anders dan geven?
  5. Lees de tekst nog eens enkele malen rustig en aandachtig door. Verwondert u zich, verwonder jij je persoonlijk over Hem? 

Deze week

Mei 2024

donderdag 9 mei

10:00 – 11:30
ds. W. Silfhout - Hemelvaartsdag

zaterdag 11 mei

15:00 – 16:30
stud. J. Kroon - Dovendienst

zondag 12 mei

10:00 – 11:30
stud. W. de Jong - Reguliere dienst
18:30 – 20:00
stud. W. de Jong - Reguliere dienst